Gezond effect van koud douchen:


De positieve effecten van het gebruik van je ademhaling om te ontspannen is al lang bekend.
Ademtraining, ademtherapie en ademhalingsoefeningen worden gebruikt in yoga, mindfulness, en ontspannings therapie.
Door je te concentreren op je ademhaling kun je zorgen dat deze gelijkmatiger wordt en dat de frequentie van de ademhaling omlaag gaat. Hierdoor komt er een verandering in de hormoonhuishouding, en zuur/base balans in weefsels.

De ademhaling is onlosmakelijk verbonden met de hartslag. Als de ademhaling regelmatiger en langzamer wordt, wordt ook de hartslag rustiger en gelijkmatiger. Dit wordt ook wel hartcoherentie genoemd. Ook wordt de hartritme variabiliteit bevorderd, dat wil zeggen dat de hartslag bij inademing iets hoger wordt, en bij uitademing iets lager. Het voordeel is dat het cardiovasculaire systeem sterker en flexibeler wordt. Dit heeft veel effect op het psychische welbevinden, stressbeleving, concentratie, betere slaap en je flexibiliteit, je frustratie tolerantiegrens gaat omhoog en afvallen gaat sneller. Hierover schreven psychiater Bram Bakker en Koen de Jong in hun boek “verademing”.

Diverse wetenschappers en medici onderzoeken de mogelijke toepassingen hiervan in de medische wereld. Onder andere een in 2015 opgestart onderzoek vanuit het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, (AMC) heeft in 2016 de eerste resultaten gepubliceerd. Mensen die koud douchen melden zich gemiddeld 30% minder vaak ziek op het werk!

Er zijn diverse methoden ontwikkeld door verschillende mensen, allemaal gericht op het gebruik van ademhaling, de een gericht op ontspanning, de andere op concentratie of verbetering van prestaties, controle van je lichaam.

De laatste tijd is er gelukkig weer veel aandacht voor het gebruik van de ademhaling en de relatie met het psychisch welbevinden.

Door het toepassen van koude, knijpen de perifere bloedvaten dicht waardoor het bloed zich gaat concentreren op de vitale organen. De bloeddruk stijgt kortdurend en het metabolisme oftewel de verbranding verhoogt.
Bij toediening van 18 graden water verdubbelt deze, en onder de 14 graden wordt hij meer dan verviervoudigd. Omdat de verbranding hoger wordt, wordt de lichaamstemperatuur ook hoger, waardoor schadelijke bacteriën en schimmels aangepakt worden en de weerstand beter wordt.
Zodra je stopt met de koude toediening, verwijden de bloedvaten weer, komt de bloeddoorstroming komt weer op gang en warm je weer op. Je huid kan helemaal rood worden en tintelen, een teken van goede doorbloeding.
Uiteraard moet je hier eerst even aan wennen, maar na een week van opvoeren van de duur van koud douchen, wordt het juist heerlijk, en kun je na enkele weken, gerust 5 minuten ijskoud douchen. Je voelt je daarna enorm fit, krachtig en wakker.

Let op, sommige thermostaatkranen worden niet echt koud, staan afgesteld op 18 graden, dus dan mis je het maximale effect. Het is simpel om je thermostaatkraan zo af te stellen dat er echt 9 graden water uit komt.
Ik ben er zelf zelfs zo aan gewend dat ik voor de camping speciaal een buitendouche meeneem die ik met koud water kan vullen, voor het geval je in de douche geen koud water kunt krijgen…

In mijn coaching en therapie gebruik ik diverse vormen van ademtraining, ademhalingsoefeningen en hartcoherentietraining. Hiervoor gebruik ik onder andere een bio-feedback appartaat dat mooi in beeld brengt hoe je ademt, en wat het effect op hartslag is. Een mooie manier om snel anders te leren ademen, en je snel kunt leren hoe je jezelf beter kunt laten voelen.

Meestal voldoen slechts enkele sessies om dit goed en effectief aan te leren.